Saturday, September 7, 2013

NegaraKu

Assalamualaikum...



Pelik kalau aku yang bercakap tentang NegaraKu, namun ingin jua diluahkan..

Semperna Merdeka ni, kecoh la kawan2 heboh cakap kat wayang pun kene berdiri nyanyi lagu NegaraKu. Persoalanku, 

"Y not?" 

X susah, berdiri je, kalau rajin nyanyi sekali.. Apa yang susah dan yang dikomplainkan sgt pasal kena berdiri untuk lagu Negaraku? 

Semalam ketika menonton wayang, maka tersaksi la kejadian yang agak menyedihkan. Ketika segelintir kita berdiri hormat terhadap lagu Negaraku, ada juga segelintir yang memilih untuk terus duduk. MAlah yang berdiri masih merungut (xpela, atleast  hormat gak sikit). Sedih melihat situasi sedemikian namun diri hanya bisa melihat. Jika ditegur nanti dikatakan menyibuk pula. X pasal2 gaduh sebelum tengok wayang. Rakyat Malaysia ni kadang2 pantang kene tegur, cepat melentingnya.

Sedar akan perpecahan yang berlaku di dalam negara, gara2 perselisihan pandangan terhadap politik negara. Namun mengapa isu2 sedemikian menjadi penghalang untuk menghormati negara sendiri? Tanah tumpah darah ini tidak ada salahnya, berdirinya ia kini atas nama sejarah, jatuh bangkitnya berteraskan satu padu rakyat. Selagi kita sebagai rakyat menghormati tanah tumpah darah ini, pasti tanah ini akan tetap terpelihara keamanan dan kemakmurannya.



Rakyat Malaysia berbilang kaum, walau dari mana asal usul kita, kita tetap rakyat negara yang sama. Apakah salah tanah ini terhadap diri hingga tidak mendapat hormatmu? Setiap rakyat memiliki hak untuk tanah air ini. Berlainan pegangan politik tidak harus menjadi asas untuk tidak menghormati tanah ini. 

Yang menulis hanya sekadar berkongsi kekecewaan di hati, jika tersilap pandangan harap dimaafkan. Walaupun diri jarang mengikuti perkembangan negara namun hal remeh dan asas ini masih jua memberi impak pada jati diri.

Hihi.. sekian korang..  

Pesanan akhir, bagus ape dalam wayang kene nyanyi lagu negaraku, x rasa mesra ke bila semua diri ramai2, nyanyi sesame? Best ape :) Kalau teruskan je sampai bila2 pun aku sanggup.. hihi...


No comments:

Post a Comment